måndag 7 februari 2011

Älska dig själv!

Framför spegeln ber vi om bättre utseende
smalare kroppar och ett finare leende.
Vi vill skära i våra handleder och suddar komplimanger
vi river vårt självförtroende och ser inte våra talanger.
Vi gömmer våran självkänsla i sanden under oss
vi gräver ner med tårna, vägrar komma loss.
Vi inbillar oss själva att vi inte längre kan försöka
smärtan cirkulerar och kärleken vi inte längre orkar söka.
Men jag vet att styrkan finns där någonstans
till ett bra liv har alla en chans.
Om vi inte orkar lyfta oss själva från den blöta sanden
kan vi ta hjälp från den andra handen.
Handen som tillhör någon som är villig att förstå
den som aldrig vänder sig om för att sin väg gå.
Vänner står för värme och med de känner vi oss trygga
de hjälper oss att självförtroendet bygga.
Genom de kanske vi en dag kan titta oss i en bra spegel
där inte utseendet har en ända regel.
Den dagen vi förstår att vi räcker till precis som vi är
målet är svårt att både förstå och nå men det finns där.
Den dagen vi lyckas genomlida branden
den dagen vi kan se på oss själva med trygghet i handen.
Den här dikten är skriven av en fjortonårig tjej och jag tycker att den säger så otroligt mycket så att jag vill dela med mig av den till er.

5 kommentarer:

  1. Ooo, vilken fin dikt =)

    SvaraRadera
  2. Blir verkligen rörd & berörd...
    ♥-e Kramar från mig!!

    SvaraRadera
  3. Jättefin dikt och tänkvärd!

    ...och...tack för dina stöttande ord också. De värmer :)

    SvaraRadera
  4. Villken stark och berörande dikt!
    Tyvär så tror jag att den är allt för sann.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Ja det tror jag oxå.
    Tyckte att det vae en så stark och berörande dikt.Men många budskap i.

    SvaraRadera