tisdag 28 december 2010

Rättspsyk och psyk!

Då jag har varit inne på vissa bloggar och läst så har jag sett att flera unga tjejer fortfarande blir skickade till rättspsykiatriska kliniker. Det är fruktansvärt att de blir hanterade på det viset och flera skriver om den förnedring de får utstå under tiden de är där.
Då min dotter blev skickad till rättspsyk så visste de inte var de skulle göra av henne. Det personal uppgav till mig vara att de var väldigt duktiga på självskadebeteende vilket jag efteråt fick veta, inte stämde alls. De hade ingen som helst kunskap om den problematiken. Jag måste säga att vi ändå hade tur eftersom de som jobbade med Linda lade ner mycket tid och energi på att hon skulle komma ifrån sin självdestruktivetet vilket hon oxå gjorde.
Det var så många känslor som vaknade inom mig då jag läste vad dessa tjejer skriver om behandlingen på rättspsyk. Framför allt ilska eftersom de fortfarande skickar unga personer dit. På nio år har det inte blivit någon förändring vilket är oerhört skrämmande.
Att få veta att ens dotter på 17 år skulle placeras bland en massa grova förbrytare var svårt att ta till sig.Oron över vad som skulle kunna hända henne fick jag leva med varje dag, särskilt under det första halv året.
Vart efter tiden gick så vande sig tanken sakta vid att min dotter befann sig inlåst bland förbrytare, även om jag aldrig accepterade det eller tyckte det var bra. Kanske att jag vande mig för att jag såg att hon sakta men säkert kom i från sitt beteende och mådde bättre vart efter tiden gick.
Jag förstår inte än idag hur man kan skicka unga människor med problem till en rättspsykiatrisk klinik i stället för att hjälpa dem på annat sätt.
Jag har sett så mycket av hur det fungerar eller ska jag säga inte fungerar, på de psykiatriska avdelningarna vilket jag tycker är oerhört sorgligt.
Det finns en del eldsjälar som jobbar där och som verkligen ser vad dessa människor behöver för hjälp men så finns det de som varken orkar eller vill bry sig och det är oftast de som förstör planeringar mm.
Jag har själv sett hur fel medicin delats ut till min dotter och att de ordinationersom läkare gett beträffande annat inte har följts.
Det finns bara en väg att gå inom psykiatrin och det är mer och bättre vård,
fler och kunnigare läkare och annan vårdpersonal där alla strävar mot ett gemensamt mål.

2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig, jättebra inlägg. <3

    SvaraRadera
  2. Åh,så hemsk - Blir såå ledsen -

    / Kraaaaaaaam

    SvaraRadera