måndag 21 juni 2010

Jag fick svar på mitt mail till Göran Hägglundoch det delar jag med mig av till er!


Tack för ditt brev som jag härmed vill bekräfta att jag har tagit del av. Psykiatrin har alltför länge varit ett eftersatt område i svensk politik. Detta har tyvärr medfört att många människor har blivit lidande, främst naturligtvis de som drabbats av psykisk sjukdom och psykiskt funktionshinder, men även deras anhöriga och samhället i stort. Jag är fast besluten att i min roll som socialminister göra det jag kan för att människor som drabbas av psykisk ohälsa ska få det stöd, den vård och den förståelse som de behöver. Samtidigt bör understrykas att det inte är regeringens ansvar att driva den psykiatriska vården. Hälso- och sjukvården, inklusive den psykiatriska vården, är primärt landstingens ansvarsområde. Landstingens rätt till självbestämmande innebär att de väljer hur de vill prioritera inom sin verksamhet, och hur de vill organisera vården i sitt område. Hälso- och sjukvårdslagen ställer dock krav på landstingen att de måste uppfylla målet om en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. En del av de punkter du tar upp i ditt brev faller således under landstingens ansvarsområde snarare än regeringens. Det ska också sägas att det är Socialstyrelsen som utövar tillsyn över den psykiatriska vårdens personal, verksamheter och behandlingsmetoder. Det är naturligtvis viktigt att vården vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är emellertid Socialstyrelsen som har den relevanta kompetensen för att göra medicinska bedömningar och har möjligheten att utfärda nationella riktlinjer för vården. Från regeringens sida ansvarar vi för den psykiatriska vårdens övergripande regelverk och utveckling. Det är min uppgift som socialminister att verka för att landstingen får så bra förutsättningar som möjligt för att ge en god vård. Jag vill därför nämna något om det arbete som regeringen nu gör för att stärka psykiatrin. Regeringen tillsatte den 10 juli 2008 en utredning, vars uppdrag innefattar att göra en översyn av lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård och lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård samt lämna förslag till ny lagstiftning på området. Syftet är att lagen ska göras mer pedagogisk och anpassad till de etiska, medicinska och juridiska krav som bör ställas i samband med tvångsomhändertagande av personer med psykisk sjukdom. Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2011. Regeringen har under 2007 och 2008 satsat cirka 1 miljard kronor i särskilda satsningar inom psykiatriområdet. Med budgetpropositionen för 2009 höjde regeringen ambitionsnivån. Under tre år, 2009-2011, pågår nu en psykiatrisatsning som regeringen har avsatt sammanlagt cirka 2,7 miljarder kronor för, det vill säga 900 miljoner kronor per år. Den innefattar en rad olika åtgärder. Syftet är att åstadkomma konkreta och varaktiga förbättringar för personer med psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning. Med utgångspunkt i de pengar som avsatts och aviserats har regeringen lyft fram fyra delområden som särskilt prioriterade för satsningar under perioden 2009–2011. Dessa är insatser riktade till förbättrad kvalitet i och ökad tillgänglighet till verksamheter för barn och unga med psykisk ohälsa, arbete och sysselsättning för personer med psykisk funktionsnedsättning, satsningar på kompetens och evidens, samt stöd för långsiktigt kvalitets- och utvecklingsarbete. Det är möjligt att ta del av mer information om detta i skrivelsen En politik för personer med psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning (Skr. 2008/09:185) på regeringens hemsida. http://www.regeringen.se/sb/d/2881/a/125373 Tack än en gång för att Du tog Dig tid att skriva. Det är alltid värdefullt för mig som minister att få ta del av olika synpunkter angående mina ansvarsområden i regeringen. Med varma hälsningar Göran Hägglund