måndag 21 juni 2010

Detta mail skickade jag till Göran Hägglund för en tid sedan. Jag ville genom detta försöka att förmedla till honom som politiker hur fruktansvärt dåligt psykvården fungerar i Östergötland.



Jag är en mamma till en vuxen dotter som har varit inlagd på Psykiatriska klinik i Östergötland vid ett fler tal tillfällen. De problem hon tidigare haft har varit självdestruktiva. Det har aldrig gjorts någon utredning på henne under den långa tid hon varit i kontakt med psyk. Hon har blivit inlagd och medicinerad utan att få ett enda samtal med en psykolog.
Det finns ingen form av aktiviteter på avdelningen utan det är helt enkelt enbart ett förvaringsställe.
För några år sedan fick hon en ätstörning och har absolut inte fått minsta hjälp att behandla den utan åter igen är det medicin och förvaring det handlar om.
Det fanns under en kort period en dagavdelning som inriktade sig på denna problematik men helt plötsligt lades den ner och min dotter stod då utan någon kontakt. Hon hade inte ens en läkare eller någon att prata med.
Det finns ingen hjälp att få för den här sortens problem i hela Östergötland och det är fruktansvärt hur det kan få vara på det viset.
Om det kallas behandling och vård att få en massa olika medicin preparat, hållas inlåst och inte få någon form av samtalsterapi? Då anser jag att det är otroligt fel någonstans och det måste till en förändring!
Det är viktigt att plocka fram det friska beteendet och vårda det och inte bara se till problematiken och det sjuka.

Det är av oerhört stor vikt att psykvården här kommer under granskning och att det inom snar framtid sker en radikal förändring till det bättre. Som det är nu, är det absolut helt oacceptabelt.
Jag förstår att detta brev inte väcker någon större uppmärksamhet eller kan led till någon åtgärd men någon måste upplysa om hur det är för dessa patienter.
Jag vet inte ens om Göran Hägglund kommer att få läsa detta?!

Mvh en av många förtvivlade mammor.