onsdag 16 februari 2011

Äntligen utredning!


Det händer att man i bland får en överraskning som gör att man blir totalt uppfylld av en varm glädje.
En sådan överraskning fick jag i kväll då min dotter ringde och strålande glad berättade för mig om att hon ska få göra den ADHD utredningen som vi bett om.
Hela jag fylls av en enorm glädje över att det äntligen ska bli gjort!
Då Linda var ca 8 år så bad jag om att de på BUP skulle göra en utredning och visst de togs ett EEG på henne jag visste redan då att det är ofta som det inte visar sig något på detta och att det inte räcker att gå enbart på det.
Jag minns en gång då jag tog upp frågan angående ADHD med läkaren och hur han då började att rita cirklar på en tavla. Tre stycken cirklar som inte fick gå i vart annat, varje cirkel för sig var en diagnos ex, ADHD, Torettsts syndrom och en till.
Jag minns att jag berättade för läkaren att jag hade pratat med en professor om just dessa diagnoser och att berättat för mig att det är väldigt vanligt att man har båda dessa diagnoser samtidigt. Alltså kan cirklarna gå i vart annat.
Men inte! En mamma som känner sitt barn och ser dagligen hur problematiken yppar sig, kan inte komma med tankar om att det kan vara en specifik diagnos ens barn lider av. Jag önskar att han åtminstonde kunnat övervägt om det låg något i det jag sa i stället för att direkt förkasta det.
Om Linda hade fått en ordentlig utredning då och om det inte varit så enkelriktat inom psykiatrin så hade hennes och även min tillvaro kunnat bli annorlunda eftersom hon kunde ha fått medicinsk hjälp.
Nu ska hon äntligen få gå i genom denna utredning och vad jag förstår på henne så är den väldigt stor och omfattande. Jag ska fylla i papper som kommer att ta ca en och en halv timme och jag blir trött bara jag tänker på det....men.... det är det värt.
Efter alla dessa år känns detta som en stor seger och jag känner mig verkligen glad!
Nattis kramar till er alla!
Zita

3 kommentarer:

  1. Men va' härligt!!!
    Förstår att du är glad ♥-e Kraaaaaaaaaam från mig!!!

    SvaraRadera
  2. Jag ska med göra den utredningen nu i Mars..har väntat ett halvår på den ..men Mamma och jag var där i förrgår...hoppas den visar något på varför det varit problem hela livet typ. Det är ju en utredningsvecka med massa saker inbokat. Mamma fick också med sig pappren hem om hur jag var som liten =)

    SvaraRadera
  3. Vad skönt, synd bara att det ska ta så himla lång tid. Men bättre sent än aldrig.... kanske. Kram

    SvaraRadera