lördag 5 november 2011

Fler samtal på Psyk? Nej tack!!





Det var länge sedan jag skrev något i min blog men nu känner jag att jag vill skriva ner lite av mina tankar, känslor och funderingar.



Jag är dålig på att skriva när det händer jobbiga saker med min dotter eftersom alla plågsamma känslor då kommer till ytan med en enorm kraft och det då känns fruktansvärt jobbigt.






För ca tre veckor sedan åkte jag till psyk för att vara med på ett familjesamtal vilket jag har varit ett flertal gånger vid det här laget men detta samtal får vara det sista för min del.

Jag har nog aldrig upplevt att läkare lyssnat och tagit till sig det jag har framfört, då menar jag verkligen lyssnat! Men jag har aldrig under alla år inom psykvården tidigare blivit i frågasatt eller känt mig påhoppad vilket jag verkligen blev denna gång.

Jag känner min dotter väldigt, väldigt väl och ser hur hon fungerar då hon är inlagd på psyk men jag ser och vet även hur hon fungerar utanför psyks väggar vilket de som arbetar på psyk inte har någon vetskap om.

I stället för att i frågasätta och komma med påhopp så är det på tiden att läkare lyssnar på det som en förälder/anhörig har att säga och ta till sig det. Min känsla är den att det alltid ska vara läkaren som vet bäst och kan precis allting. Då syftar jag naturligtvis inte på sjukvårdsbiten utan på patienten som det handlar om, i detta fall min dotter.


Det är så mycket prestige i det hela! Det är nog dags att det blir en form av samarbete mellan läkare/ personal och förälder/ anhörig.

Det är dags att det börjas föra en dialog där man som läkare/förälder gemensamt kan diskutera fram det som är bäst för ens barn.

Det är ju trots allt så att vi alla vill nå samma mål men chansen till att lyckas med det och för att nå målet snabbare vore större om man som förälder blir lyssnad till och att läkare insåg att den största vetskapen då det gäller ens barn har faktiskt oftast föräldern.

Även om jag har varit på massor av möten, föräldrasamtal mm. upplever jag varje gång att det är otroligt jobbigt att delta. Innan ens barn är myndigt får man som förälder verkligen visa upp stora bitar av sitt inre och även om det har känts jobbigt så har jag gjort det. Om man vill försöka att hjälpa ens barn så finns det inte så mycket att välja på.

I dagens läge anser jag att situationen ser annorlunda ut. I dag är min dotter en vuxen person men jag har ändå alltid deltagit i det jag blivit tillfrågad om. Jag har gjort det för att det kanske skulle kunna leda till något bra som kunnat hjälpa Linda.

Men genom det senaste samtalet så har jag verkligen insett hur meningslöst det är att delta och är det något som jag verkligen inte tar så är det påhopp och i frågasättande.



Jag undrar hur många av er som är förälder eller anhörig till någon med psykiska problem som känner maktlöshet, förtvivlan och ilska över att ingen tar er erfarenhet och kunskap på allvar?Hur många av er känner stark frustration över att ingen lyssnar till era önskemål då det gäller ert barn?

Jag skulle verkligen önska att ni skrev något om det i min blog för jag tror att det finns otroligt många som befinner eller har befunnit sig i den situationen.


Berätta hur just du har blivit bemött! Hur dina upplevelser är/har varit i kontakten med läkare och personal! Hur hanterar du det känslomässigt?


Nu önskar jag er alla en trevlig och skön söndagskväll!

Ta hand om er själv och unna er att ta vara på era behov för att få lite ljus i tillvaron!


Tankar och kramar.

Zita.


7 kommentarer:

  1. vad kul att du har bloggat mamma=)
    Nej jag håller med dig,Samtalet var under all kritik,och det dom defenitivt inte kan anklaga dig för är att in ha varit en angagerad mamma för det ahr du,Du har alltid funnits där för mig till 100% och ställt upp på möten,samtal med mera.
    Och det var inte heller lätt att sitta där som dotter.

    Älskar dig mamma<3

    SvaraRadera
  2. Usch vad tråkigt att läkarkåren fortfarande håller på sådär.. Man blir så förbannad! Man har det nog så jobbigt, med ett svårt sjukt barn. Man gör ju allt för sina barn, eller hur. Vill ju så gärna se dom friska. Jag upplever ofta att personal/läkare pratar över huvudet på oss, och får mig känna mig lite smått korkad. Dåligt ordval, jag vet, men så är det!
    Det är ju ändå vi som föräldrar som får dra lasset när barnen ska leva ett vanligt liv utanför sjukhusväggarna. Nu är ju min dotter bara ett litet barn, så det blir ju inte riktigt det samma..
    Ska in på sjukhuset om några dagra för inläggning med henne inom slutenvården. Hoppas verkligen inte jag behöver uppleva samma sak som du. Mig knäcker dom nog ganska så lätt är jag rädd..
    Kramar om dig, förstår verkligen din känslor.

    SvaraRadera
  3. Kära vän! vilket starkt och rakt inlägg!hoppas man läser det på US och tar det till sig. Karin

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen beklagligt att du inte blir väl bemött när du bara vill hjälpa till. Jag hoppas att det finns någon liten själ på psyk som du känner att du kan prata med när det gäller Linda?! Någon du kan vända dig till när det blir tungt kring hennes vård. Jag kan inte tro att en hel avdelning som jobbar med Linda inte har hjärtat på rätt ställe?

    SvaraRadera
  5. Tänkte svara lite på din fråga om hur vi läsare har blivit bemötta osv.
    Jag tycker att jag blivit illa bemött flrera gånger. En gång var i våras då min dotters läkare ville flytta henne till ett behandlingshem i Småland så många mil från oss föräldrar. Hon ville även ta ifrån henne mobiltelefonen och stänga av hennes vattenkranar. Fruktansvärt kränkande! Hela mötet var kränkande eftersom jag som förälder kom dit helt själv och trodde det skulle handla om hennes jobb och så var det istället om hennes boende. Det var ett fruktansvärt möte! De tryckte ner mig totalt!
    Jag har även blivit kränkt när min son utreddes och jag fick höra att min diagnos Bipolär egentligen var en modediagnos. Jag blev mållös, men så förbannad efteråt.
    Så ja.... att bli kränkt är en erfarenhet jag har men som jag gärna skulle ha velat slippa, för det är förjävliga känslor i en som mamma.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Tråkigt att höra om era dåliga erfarenheter. Jag är en mamma som lever mitt i det helvetiska anorexikaoset. Sedan min första kontakt med äsenheten för ca ett år sedan har vi blivit lyssnade på, tagna på allvar, respekterade av alla personalkategorier vi har mött under resans gång. Visst, personkemin har så klart inte alltid stämt, men jag har hela tiden känt att de lyssnar på oss. Vi har kanske haft ovanlig tur, men jag hoppas inte det. Att leva med äs inpå sig är ju så frktansvärt dränerande i sig, kan ärligt talat säga att jag inte hade orkat utan det fantastiska proffsiga stöd vi får för hela familjen på äsenheten. Har många gånger vrålat ut min ångest där när allt känts totalt hopplöst...! Att folk orkar jobba med detta är för mig däremot en gåta.
    Hoppas att ni alla får känna er lika sedda och respekterade som jag har blivit.
    Styrkekramar
    Paulina

    SvaraRadera
  7. Vilket bra inlägg:)
    Stå på dig!

    SvaraRadera