fredag 6 augusti 2010



På måndag ska jag börja mina samtal på Anhörigcentret igen och jag tycker det ska bli skönt att få gå dit och ventilera mina tankar och känslor. Efter några veckors uppehåll har jag hunnit att samla på lite jobbiga känslor som blir tunga att bära omkring på. För mig är det nödvändigt att få ventilera det som händer och sker här hemma då det gäller min dotter. Dels för min egen skull men även för Lindas skull eftersom hon behöver mig som mamma och stöd så mycket.

Vart efter åren har gått så har jag märkt att min ork fortare försvinner och att jag lättare känner av en viss resignation och uppgivenhet.

Att vara förälder till ett vuxet barn med en ätstörning upplever jag som mycket tyngre, slitsammare och mer frustrerande än då hon var yngre och hade andra problem.

Det var väldigt tufft och krävande även då men då kunde jag hjälpa och stötta henne på ett annat sätt, då kunde det även räcka med kramar och att vi pratade och diskuterade för att det skulle bli en vändning på det som pågick. Nu händer det allt för ofta att jag inte når fram till henne med mina ord. Hon lyssnar, svarar lite tankspritt men tar inte till sig något av det jag säger.

Det är som att vi går bredvid varandra men hur jag än försöker att sträcka fram min hand för att röra vid henne, så når jag inte hennes hand.

Det skapar en stark maktlöshet och förtvivlan inom mig eftersom jag av hela mitt hjärta vill se att min dotter mår bra och har en tillvaro som hon är nöjd med.

Ibland då jag tittar på henne känns det som att en hand kramar om hela mitt inre och jag vill skrika ut min smärta och förtvivlan. Men jag kan även ibland känna en stark stolthet och glädje då jag ser på henne. Stolthet över att hon verkligen har åkt iväg dessa veckor och på det viset visat mig och sig själv att det ändå finns lite go i henne för att kämpa. Glädjen.....den kan bubbla starkt inom mig eftersom hon trots allt finns och sitter här livs levande.


Önskar er en fin helg i solen!










3 kommentarer:

  1. Även om du kanske inte alltid känner av att jag tar imot din utsträckta hand så gör jag det.Kanske inte alltid ibland eller ganska ofta stöter jag bort den.Det kanske inte bara har med min ätstörning att göra?
    Jag kanske försöker att bli lite meta självständig?Det kanske är nu som jag går igenom den fasen som man brukar gå igenom i tonåren eller när man flyttar hemifrån.
    På något konstigt sätt vill jag klara mig ajälv även om jag är livrädd för det och har ett enormt behov av ditt stöd/sällskap.
    Men nån gång måste jag lära mig att stå på egna ben och själv ta ansvar för mina handlingar.

    Det kommer att bli svårt för båda två när jag ska flytta hem igen.

    Men det är något som vi måste klara av.
    Älskar dig <3

    SvaraRadera
  2. Bra mé Anhörigcenter,ha é sååå gôtt,vännen /Kraaam

    SvaraRadera
  3. Bra ju vännen...att du vill bli mer självständig och klara dig själv =))))
    Jättebra steg framåt =))

    SvaraRadera