onsdag 24 november 2010

Stödsamtal:Hitta tillbaka till mammarollen!



Medans jag sitter och knappar på min dator har jag en katt som ligger på köksbordet och leker med några papper och den pennan jag ska använda mig av senare.

Jaha, det blir att sätta sig på golvet och samla ihop den lilla traven innan jag tar itu med den. Undrar var pennan tog vägen men eftersom hon lagt sig ner på köksbordet igen, nöjd efter att ha busat, så har den säkert hamnat under henne. :-) Det är mysigt med djur!


I morse pulsade jag iväg till bussen i bitvis en halv meters snö. Jag skulle in till stan' och fika hos goda vänner för att sedan gå på stödsamtalet hos en av tjejerna istödteamet.

Varje gång jag har varit där känns det otroligt bra och jag får väldigt bra uppmuntran, stöd och vägledning. En sak som känns enormt bra är att jag får så bra hjälp med att hålla mig till mammarollen. För tyvärr är det enormt lätt att glida tillbaka in i den vårdande rollen och även om jag blivit mycket bättre på att hålla isär de två rollerna så är det väldigt lätt att falla in i den gamla rollen igen. Det gäller att försöka undvika följa de känslor som kommer över mig och bromsa upp innan jag klätt tankarna i ord. Jag lyckas oftare nu än tidigare men ibland går det sämre.

I morgon är mötet då Linda får veta om hon får fortsätta att jobba tillsammans med sitt stödteam. Jag har svårt att tänka mig att hon inte skulle få göra det eftersom hon kämpar på och visar att hon vill genom att följa det som bestämts plus att hon äter sina mål och dricker de näringsdrycker hon är ordinerad.

Näringsdryckerna tar hon tyvärr inte på helgerna vilket hon absolut skulle behöva men jag hoppas att hon snart kommer så långt att hon känner att det är okey att dricka dem även då.

Min dotters humör växlar fortfarande väldigt lätt, det behövs inte så mycket innan hon blir irriterad och ilsken. Men hon är bra på att inse att hennes irritation är onödigt stor och eftersom hon är medveten om det, kan hon oftast bryta den ganska omgående.


Nu ska jag göra mig en mugg med varmt och gott te', sätta mig i soffan, tända lite ljus och bara mysa.
Önskar er en mysig kväll!
Kram
Zita



2 kommentarer:

  1. Såå mysigt med djur =))) tänk om jag hade en kattunge här =) som satt utanför toa-dörren och vänta på mig när jag duscha =P

    Hoppas mötet går bra i morgon och jag tycker det är jättebra för din skull att dina samtal leder till bra saker =)) Du behöver det =)))

    SvaraRadera
  2. Katter är för härliga & man katt få sig många skratt :)
    Tänker på dig du goa mamms /Kraaam

    SvaraRadera