måndag 1 november 2010

Gemensamma överrenskommelser ska följas

I dag har jag varit på Anhörigcentra och fått taktil massage på händerna. Det kändes så otroligt avslappnande så att jag höll jag på att somna.
Jag har inte vant mig vid att jag som förälder kan få känna mig så varmt omhändertagen och att jag tillåter mig själv ta del av den omvårdnad som erbjuds mig.
I fredags följdes jag och min dotter åt hem hit ifrån sta'n och det var sagt så att hon skulle stanna till lördagen. Men då lördagen kom och jag märkte att hon oroa sig för att vara hemma hos sig, vaknade oron inom mig, oron över att hon inte ska äta ordentligt.
Tillsammans åkte vi hem till henne för att ge hennes katt mat och tillsyn, lite senare åkte vi tillbaka hem till mig och lagade lite mat för att sedan ha en filmkväll.
Vi bestämde tillsammans att hon skulle åka hem till sig efter lunchen på söndagen men på söndagsfm. blev det diskussioner om detta eftersom Linda ville stanna till måndagen.
Men då var det stopp från mig eftersom vi tillsammans gjort en överenskommelse angående detta med sovandet.
Som mamma blir jag fruktansvärt kluven och känslorna drar åt olika håll inom mig, "låt henne stanna, låt henne åka hem!" Jag stod på mig och efter prat fram och tillbaka, insåg Linda att det trots allt är bäst för henne själv att försöka hantera oron och åka hem.
Jag känner hur lätt det är att falla tillbaka in i vårdarrollen och ta på mig mer än jag ska och jag vill absolut inte hamna där igen eftersom jag inte skulle orka det. Jag skulle inte hjälpa Linda heller genom att tillåta att hon bestämmer var hon ska vara.
Men oj så lätt omhändertagande känslan vaknar och känslan av att vilja hjälpa blir otroligt stark.
Då hon skulle åka hem hade hon vant sig vid tanken och tyckte t.o.m. att det skulle bli lite skönt och mysigt att komma hem.
Själv tyckte jag om känslan av att få vara själv och njuta av tystnaden.
Nu blev det inte helt tyst eftersom min katt jamade på uppmärksamhet och lek så för min del var det bara att sätta igång med att kasta möss och jaga katten. :-)
Önskar er alla en trevlig måndagskväll!

2 kommentarer:

  1. Såå skönt med massage.....
    Förstår att du som mamms är kluven,men...Du gör ju inte din dotter något fel - Tycker du är en bra,stark & klok mamma med en underbar Dotter /♥-e Kraaaaaaaam från mig!!!

    SvaraRadera
  2. Du tar rätt beslut :))) Stå på dig! <3

    SvaraRadera